vrijdag 6 juni 2014

Oranjekoorts in Full HD.






















Binnenkort is het weer zover. Het WK staat weer voor de deur en ook voor mijn televisie. Je kunt zappen wat je wilt, maar aan de kleur oranje zal je niet ontkomen.

Nederland is weer in de ban van de oranjekoorts. In vrijwel ieder programma, op iedere zender en in vrijwel alle commercials op televisie doet men iets leuks rondom het WK en het oranjegevoel. En ‘iets leuks’ moeten we maar even als relatief begrip beschouwen. Ik ben niet de persoon die zichzelf als voetbalfanaat of juist als voetbalhater wilt positioneren, maar een tikkeltje over de top vind ik het allemaal wel. Ik vind het leuk om het Nederlands elftal tijdens het WK te zien spelen hoor. Maar die kermis eromheen vind ik eerlijk gezegd best wel overdreven.

Als ik televisie kijk, waan ik me in een achtbaan op de kermis. Het omhoog takelen van mijn karretje is als de spanning die wordt opgebouwd rondom het WK. Ik moet overgeven, maar ik hou me in. Op het hoogste punt hoor ik het startsignaal van de scheidsrechter die aangeeft dat de wedstrijd gaat beginnen. En vanaf dat moment gaat het letterlijk en figuurlijk alleen maar omlaag en omhoog en over de kop.

Na het WK zal mijn televisie gelukkig weer normaal functioneren. Niet alleen oranje, maar ook al die andere miljoenen kleuren zullen worden weergegeven op dat Full HD scherm.

Die metaforische achtbaan heb ik trouwens niet helemaal overleefd. Ik heb toch moeten overgeven. En juist nèt op het enige merchandise artikel dat ik van het WK had. Maar ik ga niet sparen voor een nieuwe hoor. Echt niet. Over een tijdje is iedereen alweer vergeten dat ze überhaupt bestonden en kijken mensen je alleen maar raar aan als je zegt dat je nog zo’n ding thuis hebt liggen. Nee. Dat juichpak gaat lekker naar de kringloopwinkel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten