maandag 2 juni 2014

Nieuws voor spek en bonen.






















Je hebt wat mij betreft eigenlijk twee relevante, informatieve en objectieve nieuwsprogramma’s die daadwerkelijk datgene uitzenden waarvoor ze zendtijd hebben gekregen. Het RTL Nieuws en NOS nieuws zijn voor mij toch wel de twee nieuwsprogramma’s die hun taak uiterst serieus nemen. Ze presenteren alles op een formele, professionele en daarom ook betrouwbare manier en dat stralen ze uit. Ondanks het feit dat ze om 19.30 en om 20.00 vrijwel hetzelfde te melden hebben, vertellen ze Nederland over gebeurtenissen waarvan men op de hoogte moet zijn. Gebeurtenissen die ertoe doen.

En dat laatste is voor sommige nieuwsprogramma’s best een opgave. Want naast RTL Nieuws en NOS nieuws bestaat er ook nog zoiets als Shownieuws. Net als een kind van negen jaar die een spelletje wilt meespelen voor twaalf jaar of ouder, maar er eigenlijk niets van snapt, doet Shownieuws op zijn beurt vrolijk mee met de grotere jongens. Het fenomeen wordt ook wel ‘meedoen voor spek en bonen’ genoemd. Het doet er dus eigenlijk niet toe.

Want wat is nieuws en wat is geen nieuws? Wat doet ertoe en wat niet? Het spijt me zeer, maar ik hoef niet te weten dat het achterneefje van Yes-R nu ook al gaat rappen of van welke kinderboerderij de pauwenveren van het Topperskostuum van Gerard Joling vandaan komen. Ik hoef niet te weten hoeveel die verrekte bruiloft van Kanye West heeft gekost en hoeveel Roy Donders juichpakken je daarvoor kan kopen. Het kan me niet schelen of Justin Bieber zijn excuses aanbiedt en dat er bij Miley Cyrus thuis is ingebroken. Het interesseert me niet wie het WK shirt heeft ontworpen, dat Sonja Bakker meedoet aan Alpe d’HuZes en dat Afrojack niet echt gelukkig wordt van een Lamborghini.

Ik denk niet dat Nederland hiervan op de hoogte gehouden wilt worden. Men zegt wel eens: 'Geen nieuws, goed nieuws.' Maar het begrip nieuws is voor Shownieuws niet helemaal helder. Show nieuws, no nieuws. Het doet er eigenlijk niet toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten