woensdag 20 augustus 2014

Pionnen in de rimboe.





















Een letterlijke en figuurlijke afvalrace vol proeven en eliminatierondes. En dat allemaal op een onbewoond eiland, in de jungle of een andere middle of nowhere. De kandidaten worden geestelijk en lichamelijk op de proef gesteld tijdens het avontuurlijke verblijf. Tijdens het spel leven de deelnemers afgezonderd van de buitenwereld, terwijl de buitenwereld naar hen kijkt. Als pionnen in de rimboe.

‘Expeditie Robinson’, ‘Ik Ben Een Ster, Haal Me Hier Uit!’ en ‘Atlas’ zijn avonturenseries waarbij, hoe kan het ook anders, BN’ers in het middelpunt staan. Inderdaad. Weer die BN’ers. Ik volg de drie genoemde spelshowseries niet, maar ik weet nu al wat ik er niet leuk aan vind. Inderdaad. De BN’ers.

Wanneer je bijvoorbeeld meedoet aan een programma als Expeditie Robinson, vereist het spel niet alleen geestelijke en lichamelijke kracht. Je moet het spel strategisch en tactisch kunnen spelen. BN’ers kunnen vast en zeker strategisch en tactisch spelen, maar ze zullen altijd de camera in hun achterhoofd houden.

De camera laat de reputatie en het imago van de BN’er zien. Best belangrijk voor de BN’er. De BN’er speelt eigenlijk twee spellen. Het tweede spel is namelijk het spel van populariteitsgehalte-waarborgen. Ze willen leuk overkomen voor de buitenwereld.

Ik pleit daarom voor avonturenseries zonder BN’ers. De gewone burger begint het spel namelijk bij nul. De buitenwereld en de camera weet namelijk (nog) niks over de deelnemers. Niemand heeft (al) een reputatie of imago en niemand houdt rekening met de camera en de buitenwereld. Ze doen niet mee om leuk gevonden te worden door het publiek. Ze doen mee om het spel te winnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten