zaterdag 16 augustus 2014

Tijdloze televisie.






















Het aanpassingsvermogen van de televisie is groot. De televisie is tolerant en televisieprogramma’s gaan voortdurend met de tijd mee. Maar zijn er televisieprogramma’s die zich niets hoeven aan te trekken van tijd? Bestaat er televisie die gewoon ‘tyf op’ zegt tegen hetgeen wat het mainstream publiek wilt? Is er eigenlijk iets als tijdloze televisie?

Opzoek gaan naar tijdloze televisie is een hele opgave. Daar heb ik geen tijd voor. Om het mezelf iets makkelijker te maken, filter ik het geheel even tot een bepaalde categorie; Comedy. Waarom comedy? Naast het feit dat ook comedy met de tijd meegaat, bevat comedy iets tijdloos.

De kunst van comedy is om niet alleen een breed publiek te laten lachen, maar ook om van de humor geen momentopname te maken. De humor moet iets magisch bevatten. Iets waardoor het niet alleen toen grappig was, maar ook nu, straks en later. Misschien is magisch ook wel een verkeerd woord. Maar wat is dan de formule voor tijdloze comedy op televisie?

Dat weet ik niet. Maar wist Elvis Presley na zijn eerste liedje al dat hij de King Of Rock And Roll zou worden? Wist hij toen dat zijn liedjes nu nog geluisterd zouden worden door een zeer uiteenlopend publiek? Wist hij toen dat zijn muziek door de tientallen jaren heen zo tijdloos zou worden? Ik denk het niet.

Tijdloosheid is kunst en heeft misschien ook wel gewoon met smaak te maken. Tijdloos kan tenslotte ook smaakloos zijn. Ik vind in ieder geval dat Animal Crackers van André van Duin niet tijdloos is. Het is geen kunst. Na één keer kijken en één keer lachen wordt het flauw en weet je wel genoeg. Maar wat is dan wel kunst? Wat is dan wel tijdloos?

Nogmaals, dat weet ik niet. Ik weet wel dat ik vind dat vrijwel alle sketches van Van Kooten & De Bie en Jiskefet een vorm van comedy op televisie is die tijdloosheid, humor en kunst uitstraalt. Maar wie ben ik om dat te bepalen? En wie weet hoe je de nieuwe King Of Rock And Roll wordt? En wie weet hoe je tijdloze televisie maakt? Tijden veranderen, maar misschien zal de tijd het leren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten