woensdag 21 mei 2014

Slappe lachband.




















Humor. Je hebt het in allerlei soorten en maten. Je hebt humor van de bovenste plank en je hebt humor van alle planken die lager liggen dan de bovenste. Vroeger lachte, gierde en brulde men om hetgeen dat op televisie kwam. Een komische film, een grappige theatervoorstelling of een zaterdagavondshow gevuld met vertier was genoeg om de kijkers te doen schaterlachen. Lachen werd een business. Een rubriek op de televisie. Er kwamen programma’s vol afleveringen met sketches, persiflages en bloopers.

Helaas zie ik tegenwoordig steeds vaker humor van die lagere categorie planken. Afgezien van een grappige oudejaarsconferentie met een goede cabaretier, die jammer genoeg maar één keer per jaar op televisie komt, nemen de laagste planken de bovenhand.

Goede humor op televisie bevat variatie en soms ook improvisatie. Altijd andere humor, altijd andere komedianten/cabaretiers en altijd een ander publiek. In tegenstelling tot die variatie ken ik één programma dat al meer dan vijftien jaar op SBS6 komt en nog steeds dezelfde humor, dezelfde presentator en hetzelfde publiek heeft. Het bestaat namelijk uit leedvermaak, Hans Kraay jr. en een zaal vol met altijd evenveel mensen die overal even hard en eentonig om lachen zonder hees te worden. – ‘Stef, dat heet een lachband.’ Dat zeg ik.

Ik heb het natuurlijk over ‘Lachen Om Home Video’s’. Een programma met zeer uiteenlopende categorieën. Drie maar liefst. Vallende bruidsparen, pratende dieren en te dikke mensen op trampolines. En dat alles aan zowel de lopende band als aan de lachband. Die lopende band lieg ik overigens. Helaas krijg je tussendoor een overdaad aan reclames en Hans Kraay jr. naar je gezichtsveld gesmeten. Wat mij betreft allebei overbodig.

Lachen Om Home Video’s is gewoon niet meer van deze tijd. Die achterlijke lachband waar je vroeg of laat op gaat letten, de semi woordgrappen van Hans en die flauwe categorieën zijn alleen maar zonde van de zendtijd. Maak alsjeblieft zendtijd vrij voor humor van de bovenste plank.

Als ik wil lachen om die lagere categorie planken, dan zoek ik wel naar ‘fail compilatie’ op YouTube. Gewoon je eigen lachband zijn en lekker hardop mensen uitlachen wanneer je zelf wilt. Zonder Hans. Gewoon lekker humor van die lagere categorie planken. Zonder Hans. Gewoon humor zonder Hans, lachen man.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten